Bra eller dåligt? Forskningsresultaten om kaffets påverkan på vår hälsa går isär. Enligt en ny norsk studie motverkar kaffedrickandet ett antal icke önskvärda sjukdomar, så länge man inte häller i sig fler än fem koppar om dagen. Foto: Scanpix

Bra eller dåligt? Forskningsresultaten om kaffets påverkan på vår hälsa går isär. Enligt en ny norsk studie motverkar kaffedrickandet ett antal icke önskvärda sjukdomar, så länge man inte häller i sig fler än fem koppar om dagen. Foto: Scanpix

"Kaffe är bra för hälsan"

2006-05-26 | Publicerad 09:58  |  Uppdaterad 2007-11-14, 01:33

Kaffe är bra för hälsan, så länge du inte dricker mer än fem koppar om dagen. De överraskande resultaten kommer från en ny norsk studie.

Studien pekar på att kaffe, till skillnad från vad man tidigare trott, faktiskt kan vara bra för hälsan. Kaffe visade sig nämligen innehålla 60 procent av den totala mängd antioxidanter som norrmännen får i sig en normal dag.

Upp till fem koppar om dagen skyddar därför mot sjukdomar som diabetes, Parkinsons, Alzheimers och ett antal lungsjukdomar, leversjukdomar och njursjukdomar, skriver forskning.no.

- Det var en otroligt överraskande observation. Först trodde jag att vi hade gjort något fel, säger Rune Blomhoff, professor vid avdelningen för näringsvetenskap i Oslo universitet som ligger bakom studien till sajten.

Kaffe innehåller ungefär lika mycket antioxidanter som rödvin och the, men bidrar mer eftersom vi dricker större mängder kaffe.

De norska forskarna samarbetade också med den amerikanska forskaren David R. Jacobs och fick ta del av en större amerikansk studie som visade på samma resultat. Där följdes 27 000 äldre kvinnor över 15 år. De kvinnor som drack måttliga mängder kaffe, 1-3 koppar per dag, hade 20-25 procent lägre risk för hjärt-och kärlsjukdomar och inflammatoriska sjukdomar.

- Studien tyder på att antioxidanterna i kaffe faktiskt kan reducera oxidativ stress, som är en grundläggande sjukdomsmekanism som påskyndar allvarliga sjukdomar, säger Lene Frost Andersen, förstaförfattare av den norska studien till forskning.no.

Men efter fler än fem koppar om dagen försvinner de positiva effekterna av kaffedrickandet.

Norrmännen säger sig också kunna dementera resultat från tidigare studier som visar att det finns ämnen i kaffe som bidrar till ökad cancerrisk.

- Vår studie och flera andra stora studier hittar ingen ökad cancerrisk. Om man har ett måttlig kaffeintag kan man bortse från den risken, säger Rune Blomhoff.

Näringsliv24

Följ E24 på Twitter eller Facebook

Utskriften presenteras i samarbete med:

Kommentera artikeln

Det finns 0 kommentarer på artikeln

För tillfället kan kommentarer inte lämnas.

Fler nyheter på E24 Lifestyle