Hjärtat mår allt bättre

2008-05-13 | Publicerad 16:38  |  Uppdaterad 2008-11-25, 12:22

Bättre matvanor och inga cigaretter lönar sig. Antalet hjärtinfarkter har minskat till hälften på 40 år.

Färre hamnar här. Hjärtinfarkterna minskar både bland kvinnor och män.

Färre hamnar här. Hjärtinfarkterna minskar både bland kvinnor och män.

Hjärtinfarkt

Män: Det vanligaste symtomet på hjärtinfarkt, speciellt hos män, är stark ihållande smärta i bröstkorgen.

Kvinnor: För en del kvinnor kan symtomen vara mycket diffusare, som till exempel andfåddhet, trötthet, yrsel eller illamående. Rökning, högt blodtryck, förhöjda blodfetter, diabetes, övervikt, fysisk inaktivitet och stress ökar risken för hjärtinfarkt.

Källa: vardguiden.se

Studien startade för fyrtio år sedan och forskarna har jämfört män i 50-årsåldern. Då dog 750 män i den åldersgruppen, mot bara 350 i dag, uppger SVT:s webbtv Vetenskaplandet.

Främsta orsaken är livsstillsförändringar, enligt en av forskarna bakom studien.

- Det visar att det lönar sig att sluta röka och ändra sina matvanor, säger Lars Wilhelmsen, professor i internmedicin, på Göteborgs Universitet.

I början på 60-talet var det nästan bara män som fick hjärtinfarkt, trodde man, idag vet läkarna att det är lika många kvinnor som män som får hjälrtinfarkt. För kvinnor är nedgången i rökningen ännu viktigare än för män. Redan tre-fem cigaretter om dagen fördubblar kvinnors risk för hjärtinfarkt jämfört med att de inte röker alls.

För ett år sedan rapporterade SVT om att infarkterna minskat, men då uppgavs andra orsaker, delvis beroende på vilken professor som tillfrågas.

Då var förklaringen att det görs fler behandlingar med blodproppshämmande mediciner och fler kranskärlsingrepp.

- Men färre återinsjuknar och även livsstilsfaktorer som mindre rökning spelar in, sa Lars Wallentin, professor i kardiologi vid Uppsala universitet, till SVT.

Då var det en kartläggning som Socialstyrelsen hade gjort som visade att antalet hjärtinfarkter i landet minskat med 1700 fall mellan åren 2003 och 2004.

Den långsiktiga studien på män visar också att sjukdomen diabetes har ökat, det förklaras med att vi blivit tjockare och rör oss mindre.

Att hjärtinfarkterna trots den generella viktproblematiken minskar, visar att kosten i sig, som olivolja och mindre animaltiskt fett, ger friskare kärl även om vi är feta.

Hanna Brodda

Följ E24 på Twitter eller Facebook

Utskriften presenteras i samarbete med:

Kommentera artikeln

Det finns 1 kommentarer på artikeln

Visar 1 till 1:

 Varför skriva om samband som inte är bevisade?

Inlagd av: Johanna Söderlund2008-05-14 15:37

Att minskning av animaliskt fett ger friskare kärl är inte sant.

Sidor:   « 1 »

För tillfället kan kommentarer inte lämnas.

Fler nyheter på E24 E24-Startsida