För mycket mobilsnackgör dig slö

2007-09-27 | Publicerad 15:06  |  Uppdaterad 2007-11-15, 18:01

Nu är det bevisat. För mycket snack i mobilen gör dig slö.

Det är en mindre studie utförd under två år av brittiska, australiensiska och nederländska forskare på 300 personer, som resulterat i den här slutsatsen.

Forskarna har följt de mobilpratande försökspersonerna och registrerat hjärnaktiviteten. Resultatet blev att de som pratade ofta i mobiltelefon fick nedsatt hjärnfunktion, skriver PC för alla. Nedsättningen var dock marginell och inom ramen för normala avvikelser. Därför vill forskarna genomföra studien i stor skala och undersöka 17 000 personer under en längre tid.

Studien publiceras i senaste numret av International Journal of Neuroscience. Av de 300 försökspersonerna var det 100 som talade mycket i mobiltelefon, 100 som var medelanvändare och 100 som inte talade alls.


E24

Följ E24 på Twitter eller Facebook

Kommentera artikeln

Det finns 0 kommentarer på artikeln

För tillfället kan kommentarer inte lämnas.

Fler nyheter på E24 E24-Startsida